2 Phoebe Robinson van Dope Queens op haar nieuwe boek, haar Podcast-rijk en het beste advies dat ze ooit heeft gekregen

Afgelopen april gingen WNYC-studio’s in première 2 Dope Queens, een komische podcast met in de hoofdrol Phoebe Robinson, een schrijver / komiek / actrice en Jessica Williams, een actrice /De dagelijkse show correspondent. De twee vrienden waren aan het rennen geweest 2 Dope Queens als een succesvolle reguliere stand-up show in Brooklyn’s Union Hall voordat ze werden afgeluisterd om het naar WNYC te brengen voor wereldwijde uitzending. In de eerste week van het debuut van de podcast, raakte het # 1 op iTunes en bleef het momentum groeien over zestien afleveringen (het tweede seizoen ging vorige maand in première). Deze zomer vertrok Robinson naar een tweede podcast, Zoveel blanke jongens, dat was een reeks van 10 afleveringen met een gesprek tussen Robinson en een niet-witte of niet-mannelijke gast *. (* Bewaar voor de 10e aflevering van het eerste seizoen waarin comedian en filmmaker Mike Birbiglia over “mannelijkheid en witheid” hebben gesproken.)

Maar dat wel Zoveel blanke jongens zit momenteel op hiatus, je kunt meer lezen over Robinson’s gedachten over ras, geslacht, popcultuur en meer in haar uitstekende eerste essaysboek, Je kunt mijn haar niet aanraken (en andere dingen die ik nog moet uitleggen) ($ 11; amazon.com), nu verkrijgbaar. De schoonheid van Robinson’s schrijf-en standpunt in beide podcasts – is dat het eerlijk en unapologetic is. Maar het is ook heel grappig. Niet veel mensen kunnen dat evenwicht wegnemen.

Robinson kwam naar de In stijl kantoren vorige week om te praten over haar boek, haar shows en haar favoriete band.

YQY *! (* Dat is Yas Queen Yas, voor niet-podcast luisteraars)

Je plaatst jezelf daar tussen je twee podcasts en je boek. Is het raar als vreemden met je praten alsof ze je kennen?
Ik word niet veel herkend, maar het begint een beetje op te lopen. Het is altijd raar wanneer ik op straat ben en iemand als, “Hé, Phoeb,” dus dan heb ik die seconde waar ik ben: “Ken ik deze persoon?” of is dit iemand die naar de podcast luistert en die ik nog niet eerder heb ontmoet? Dus dat was een beetje raar, maar voor het grootste deel was iedereen geweldig en geweldig. Ik ben niet zoals Beyoncé. Ik heb geen beveiliging nodig om me naar Cuba te brengen of wat dan ook. Dus het kan soms raar zijn, maar ik denk dat mensen krijgen dat dat mijn podcast is en dat ben ik meestal, maar er zijn andere lagen die ik niet zie op de podcast.

Wat was de tijdlijn – wanneer begon u het boek met betrekking tot de twee podcasts?
Ik heb mijn agent in november 2014 en toen heb ik het voorstel januari 2015 verkocht. We zijn begonnen met opnemen 2 Dope Queens in september van vorig jaar. Toen deed ik de laatste pass van het boek juni van dit jaar. Het was dus een behoorlijk proces. Soms was het absoluut zwaar, maar het was zo leuk. Het is altijd mijn droom geweest sinds ik mijn blog (Blaria.com) vier jaar geleden begon om in deze positie te zijn waar ik een boek heb en mijn gezicht er helemaal over is. Ik heb het gevoel dat mensen zich geen auteurs herinneren, dus je hoeft alleen maar je gezicht daar te hebben – tenzij je Ta-Nehisi Coates bent en mensen je gezicht overal zien.

Phoebe Robinson Book Cover - Embed
Hoffelijkheid

Omdat je het afgelopen jaar zo vaak hebt gepraat over daten en racen en feminisme op beide podcasts, bleef je met nieuwe ideeën teruggaan naar het boek?
Ja, ik heb twee of drie deadlines voor schrijven gemist. Ik heb gehoord dat dit gebeurt met auteurs. Het is echt moeilijk om een ​​boek op tijd in te leveren. Maar je komt op een punt waar je niets nieuws kunt toevoegen, je kunt het alleen maar bewerken. Ik wilde iets schrijven over politiegeweld en ze zeiden: “Dit idee is geweldig, maar we kunnen het nu niet toevoegen aan het boek vanwege de planning.” Dus dat is echt de enige keer dat ik zou willen dat ik er iets aan had kunnen toevoegen. Maar ik denk dat het boek zoveel verschillende dingen raakt en ik voel alsof het vasthoudt wie ik was op 30 en 31. Het voelt als een kleine tijdcapsule. Wanneer ik mijn volgende boek schrijf, zal het zijn waar ik ben als ik 35 ben.

Laat vrienden en familie het nog lezen?
Niemand in mijn familie heeft het nog. Ik heb zoiets van “Jullie kunnen het krijgen als je bestelt op Amazon!” Maar mijn ouders zijn zo schattig. Ze zeiden: “We bestelden een aantal kopieën en we gaan ze aan de plaatselijke bibliotheek geven.” Maar een van mijn goede vrienden Allison las het boek. Ze is wit, uit Texas, en ze zei dat ze zich niet veel over racen had gerealiseerd, dus het was een goed oogboek voor haar. Maar ja, ik heb het nog niet aan zoveel mensen getoond, want ik wil gewoon wachten tot 4 oktober wanneer iedereen het kan lezen. Ik hoop echt dat het resoneert met mensen en dat ze het gevoel hebben dat ze uitgaan met een vriend. En ik hoop dat het hen aan het lachen maakt. Ik heb het boek zes keer gelezen, dus het is moeilijk voor mij om er objectief over te zijn.

In een van de eerste hoofdstukken van het boek praat je over hoe de manier waarop je ervoor kiest om je haar te doen invloed heeft op hoe je door mensen wordt behandeld …
Ja, zwart haar is echt verdeeldheidwekkend in dit land. Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoeveel druk zwarte vrouwen hebben om hun haar de wereld te laten vertellen wie ze zijn, waar het is: “Ik ben veilig” of “Ik ben professioneel.” Zwarte vrouwen geven niet alleen geld uit aan haar, we zijn ook frivool. Er komt veel meer bij kijken en ik denk niet dat mensen dat beseffen. Het is moeilijk, want als je een afro hebt, reageren mensen daar op. Als je je haar recht maakt, zullen sommige mensen denken dat je niet van jezelf houdt, wat niet waar is. Er is zoveel externe mening over het haar van vrouwen in het algemeen, of je nu zwart of wit bent. En als je zwart bent, is het nog moeilijker.

Hoe is je schrijfproces??
Toen ik het boek aan het schrijven was, was ik het meest gedisciplineerd. Ik maakte het uit met mijn ex in het midden van het schrijven ervan. Dus verhuisde ik naar mijn eigen appartement met 2 slaapkamers en veranderde een kamer in een kantoor en ik was erg goed in wakker worden, wifi uitschakelen, mijn mobiele telefoon in een andere kamer zetten, en gewoon schrift. Dat was echt goed. Nu ik het schrijven van het boek uit ben, wil ik echt weer in stand-up schrijven. Ik wil per week vier hele nieuwe harde grappen schrijven. Mijn grappen lijken nu langer te worden, dus het voelt alsof dat een goede hoeveelheid per week is. Ik weet dat er een paar mensen zijn die elke dag schrijven, zoals Jerry Seinfield. Ik kan dat niet doen. Het is teveel voor mij, maar het werkt voor hem.

Popcultuur is een groot deel van je schrijven en je komedie. En er is soms een kleine generatie-kloof 2 Dope Queens tussen jou en Jessica Williams, die een paar jaar jonger is dan jij. Je bent een ongegeneerde U2-fan en ze snapt het gewoon niet.
Jess bekeek onlangs een documentaire met The Edge, Jack White en Jimmy Page en ze zei: “Weet je, ik had ongelijk. The Edge is best schattig” en ik dacht “ik weet het”. Ik weet dat het nogal suf is, maar ik hou van U2. Ze maken goede muziek. Ik heb ze vier keer gezien. Ik wil ze meer zien. Ik hou gewoon van grote concertshows waar iedereen alle muziek kent, en alle teksten, samen zingend, het voelt echt alsof de wereld geen afvalcontainer is. Ze zijn echt goed in het doen van liedjes van het volkslied en ik vind dat ze filantropisch zijn, wat geweldig is omdat ze dat niet hoeven te zijn. Ze kunnen gewoon super rijk zijn en alleen daar om geven, maar ze geven terug. Ze werken samen met andere artiesten zoals Alicia Keys en Beyoncé die meer willen doen dan alleen maar rijk worden. Dus ik hou van dat aspect van hen en ik vind het leuk dat ze geïnvesteerd zijn in politiek … Ik vind de band echt leuk. Ze maken me vrolijk. Ze lijken me coole kerels en ik hoop dat ze op een dag bij me willen zijn en ik zal waarschijnlijk huilen als ze met me willen omgaan.

Laat een van je obsessies in de popcultuur je bereiken, nadat je op podcasts hebt gehoord over je bewondering?
Waarschijnlijk een van de coolste dingen was toen St. Vincent een tweet gaf als: “Een van mijn favoriete delen op dinsdagmorgen is wakker worden met een nieuwe 2 Dope Queens aflevering. “En ik dacht” Wat ?! “Ze is echt geweldig. Nu volgen we elkaar op Twitter. We kwamen erachter dat we dezelfde verjaardag delen. Ik denk dat het de bedoeling is dat we elkaar kennen. voelt echt cool om geweldige artistieke vrouwen te hebben die echt van de show houden.Ik denk dat de St. Vincent een gek was omdat ik me herinner haar naar haar toe te gaan toen ze optrad in Prospect Park en ik zo’n fan ben van haar Het is altijd dat extra niveau als een rockster je leuk vindt, het is cool.

Zijn komieken of acteurs of muzikanten die zichzelf aanbieden als gasten voor een podcast nu ze het allebei zo goed hebben gedaan?
Ja, ik denk dat het nu gemakkelijker is. Jess en ik willen vrouwen, mensen van kleur, mensen van de LGBTQ-gemeenschap vieren. Ik denk dat dat resoneert met veel strips die het gevoel hebben dat er veel kansen zijn waar ze misschien niet voor geplukt worden omdat ze geen blanke zijn. En met 2 Dope Queens, ze kunnen komen en iedereen laten zien hoe geweldig ze zijn. Dus ik denk dat het met het tweede seizoen gemakkelijker was, omdat het eerste seizoen, mensen een beetje bang waren als oh, een stand-up show zal worden opgenomen en dat is veel druk. Dus terwijl we het eerste seizoen bezig waren, werden we een beetje losgeraakt met auteurs als Lindy West en verhalenvertellers. Dus ik denk dat ze nu met mensen als Jon Stewart geen zin hebben in een vlekkeloze 15 minuten durende comedy. Ik kan met ze op stap gaan en een gesprek met hen voeren of een grappig verhaal vertellen of iets lezen. Dus ik denk dat mensen zich realiseren dat het een veilige ruimte is en niet deze gekke hogedruksituatie om de grappigste set van je leven te hebben waarvan ik denk dat het leuk is. Dus we willen RuPaul hebben. We zijn geobsedeerd door haar. We hebben een lijst met werken zoals Sarah Silverman. Alec Baldwin. Jon Hamm … er zijn zoveel mensen dat we zo zijn, “Doe alsjeblieft de show en we gaan gewoon rond en worden belachelijk. Het zal de grappigste nacht ooit zijn.”

Je hebt een tweede podcast gelanceerd, Zoveel blanke jongens, deze zomer. Hoe is dat begonnen??
Ik deed een stand-up show in LA voor een Comedy Festival genaamd Zoveel blanke jongens. Dus ik deed twee van die shows met tien vrouwelijke komieken. Er zijn al deze geweldige, getalenteerde, grappige vrouwen die op televisieprogramma’s en films zouden moeten zijn en meer bij clubs geboekt omdat clubs berucht zijn omdat ze niet zoveel vrouwelijke stand-upstrips boeken. Dus die show was erg leuk en ik dacht dat dat misschien kon vertalen naar een interviewshow omdat er zoveel mensen zijn waar ik gefascineerd door ben, zoals Lizzo en Janet Mock en Roxanne Gay. Volgens mij was dit een geweldige manier om gesprekken te hebben met mensen waarvan ik denk dat ze geweldig zijn en genieën, en iedereen zou ze moeten aanbidden zoals ik doe.

Dus Ilana [Glazer, van Broad City, wie is uitvoerend producent en een gast van de podcast] en ik, en de producenten, gingen zitten om het formaat te achterhalen, echt op te smukken, en dan gaan we over het boeken als een gek. De tien afleveringen die we hebben gedaan, waren allemaal met mensen van wie we houden. En WYNC waren zo goed dat ze meegaand waren en ze vonden het in hun budget om deze show te laten werken. En ze zetten me met producenten die geweldig en divers zijn. Ik hou van mijn producer, Joanna. Ze is geweldig. Achter de schermen was het een volledig door vrouwen geproduceerde podcast, wat ook het geval is 2 Dope Queens ook.

Je bent de afgelopen jaren druk geweest – wat zijn je komende maanden, zoals met de boekrelease?
In oktober zal ik vooral op de rondleiding door het boek zijn. Dan zal ik hier terug zijn om wat te doen 2 Dope Queens shows. We doen het zeker, maar we kunnen er nog twee in proberen te persen terwijl ik in de stad ben omdat de film van Jess deze maand aan het inpakken is. Dus het was een gek tijd voor ons om af te spreken en alle afleveringen te doen. Dan ga ik werken aan een project waar ik echt niet over kan praten. Dus dat zal de rest van het jaar zijn. Voor januari weet ik het niet zeker. Ik wil ergens een week vakantie maken. Maar ik heb ook nagedacht over het schrijven en regisseren van een korte film, die ik nog nooit eerder heb gedaan. Maar ik denk niet dat ik er in zou zitten. Ik wil gewoon andere talenten laten zien en gewoon leren hoe meer achter de schermen te doen. Ik heb het gevoel dat ik echt goed ben geworden met behind-the-scene dingen met podcasting en luister naar ruigere cuts, en luister naar wat werkt en wat niet, dus ik wil dat echt met film doen – en uiteindelijk mijn eigen film hebben tv programma.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?
Het kwam van John Hodgman. Hij is zo blij. Ik heb hem drie jaar geleden ontmoet. We hebben deze verjaardagsshow gedaan in Boston. Ik was de enige vrouw in de line-up met al deze zware hitters. Ik was echt geïntimideerd en nerveus. Na de show waren ze allemaal zo van: “Laten we gaan rondhangen in de lobby van het hotel”, en ik voelde me echt ongemakkelijk. Ik word heel zenuwachtig rond succesvolle mensen. Ik ben altijd onder de indruk van mensen en krijg angstig. Ze zaten allemaal gewoon rond te hangen. Ik dacht: “Ik denk dat ik gewoon naar boven ga.” En toen kwam John Hodgman naar hem toe en zei: “Hé, hoe gaat het, hoe gaat het? Wat is jouw deal?” en ik was zoals wat bedoel je? En hij is zo van: “Wat wil je doen?”

Ik heb nog nooit een super-gevestigde strip gehad die me op die manier bevriend heeft. Hij gaf me veel carrière-advies. Ik vertelde hem dat ik een boek wilde schrijven en een soloshow en al deze andere dingen wilde doen en dat ik niet de stand-up-komediant ben die vier shows per nacht wil doen. Dat is gewoon niet hoe ik gebouwd ben. Hij zei: “Ja, laat niet iedereen bepalen wie je zou moeten zijn.” Welke carrière je ook wilt hebben, heb dat. Hij zei: “Je bent getalenteerd, dus doe gewoon de dingen die je interesseren en als andere mensen het niet snappen, hoeven ze dat niet omdat het niet hun leven is. Je bepaalt wat je wilt.” Dus nu ga ik door mijn carrière en zeg: ik wil een podcast doen? Ik ben bezig met een podcast. Als ik een boek wil schrijven? Super goed. Ik wil meer stand-up doen? Geweldig. Dingen doen? Super goed. En niemand krijgt er een mening over.

Ophalen Je kunt mijn haar nu niet aanraken op Amazon of waar boeken ook worden verkocht.

Make-up: Delina Medhin voor delinamedhin.com met NARS